Ja, hvorfor er det egentlig viktig med riktig lys? Og hva er riktig lys? 

Kort oppsummert, så er lys energi og har en enorm påvirkning på helsen vår. Kroppen vår bruker lys for å regulere den indre klokken eller den såkalte “døgnrytmen”, som er programmert til å arbeide når det er lyst og sove når det er mørkt. I snitt, tilbringer vi 90% av dagen innendørs og vi får for lite lys i løpet av dagen og for mye om kvelden.

Hvorfor det er viktig med riktig lys er rett og slett av helsemessige grunner og for å føle velvære der vi befinner oss. Belysning har stor effekt på områder som hukommelse, humør, produktivitet, søvn og stress. Du har kanskje våknet opp en solrik dag og en regntung dag og opplevd forskjellen på humøret? 

For å kontrollere lyset mest mulig helsevennlig, bør du dele opp dagen i to deler.   

  1. Morgen – Ettermiddag: Om morgenen bør du eksponere deg for sterkt lys med en gang du våkner. Behold dette lyset til ettermiddagen. Bruk en sterk pære med kaldt lys (fra 2700K). På denne måten setter du i gang kortisol-produksjonen, som er et viktig hormon for å sette kroppen i bedre stand til å håndtere stress. 
  2. Sen ettermiddag – Kveld: To-tre timer før leggetid anbefales det å redusere mengden lys. Fjern eller demp mest mulig av belysningen rundt deg, slik at du sender et signal til hjernen om at den kan begynne å forberede seg på søvn. Velg varme og gjerne dimbare pærer. Kutt ut så mye som mulig av det blå, kalde lyset på dette tidspunktet.

Videre, er det viktig å se riktig uten å anstrenge øynene. Og, hvordan gjør vi det da? Vi har plukket ut noen punkter til inspirasjon, men hva som er mest riktig for deg er det bare du som vet. Alder og behov er noe du må ta i betraktning. 

  • Romfølelse: Skap luftig romfølelse ved å belyse nok. Belysning skaper illusjonen av rommet. Er et rom lite, vil det føles trangt med for lite belysning. Lys opp hjørner og den bakerste delen av rommet hvis det har lite naturlig lys. Bruk lyset aktivt der rommet mangler vinduer. På den måten, får øynene nok lys og en forståelse for rommet. 
  • Linjer: Horisontale, vertikale og dynamiske linjer hjelper deg å forme et rom og lede øyet. Skap linjer ved å belyse bildene på veggen for en horisontal linje, eller ved å plassere flere pendler i ulik høyde for trekke øyet oppover – for eksempel i et trapperom. Linjer danner harmoni, kontraster og skaper en enhet.
  • Farger: Farger setter en stemning, definerer både soner og elementer og er med på å skape linjer. Du kan for eksempel holde deg til én farge på lampene i stuen og en annen på kjøkkenet for å skape soner og harmoni. Eller, bruk fargerike skjermer som står i stil til resten av tekstilene i rommet. Her er det helt opp til deg! Gjør øynene en tjeneste ved å velge pærer med normalt god fargegjengivelse (CRI-skala), for å oppleve fargene rundt deg mest mulig korrekt. 
  • Varme: Bruk kaldt lys på dagtid og varmt lys på kveldstid. Bruk fargetemperaturen bevisst for å sette en stemning og skape atmosfære. Se etter Kelvin-graden. Jo høyere K, desto kaldere lys. Tenk biologisk! 
  • Styrke: Bruk sterkere lys og pærer der du jobber, som over kjøkkenbenken, ved skrivepulten, i lesehjørnet og lignende. Tenk også på spredningen på lyset. Korriger lys ved å bruke skjerm på lamper der du ønsker å belyse et spesifikt område, for eksempel over spisebordet. Igjen, er dette viktig for at øynene skal slippe å anstrenge seg. Juster styrker på kvelden og gjør hjernen klar for søvn.
  • Form: Form er både formen på rommet og på gjenstandene – både naturlige og geometriske former. Store og små. Å bruke like former kan skape harmoni og balanse, mens for mange forskjellige former kan skape forvirring og føre til tap av fokus. Du kan bruke ett dominerende element – en statement lampe – sentralt i rommet og likevel oppnå balanse. Da blir elementet et såkalt fokalpunkt, og øyet vil trekkes mot det elementet. 
  • Balanse: Plasser ca. like mange lyskilder på hver sin side av rommene for jevnt lys. Bruk gjerne ulike lamper, som en bordlampe på høyre side og en gulvlampe på venstre. Eller, om du har vindu på venstre side av spisebordet, så bør du tenke på lyset på høyre side. På denne måten slipper øynene å flykte til det lyse området og kan slappe av i sin helhet. 
  • Rytme: Rytme handler om å skape et mønster i repetisjoner og skaper visuell interesse. Hensikten er å flytte øyet rundt i rommet. Et godt eksempel her er spotlights i taket som er plassert med lik avstand, eller like vinduspendler i flere vinduer. Farge på lamper og lys kan også brukes for å skape rytme. 

Så, tenk på helse og velvære neste gang du velger lamper og pærer. Sunt lys er et magisk verktøy for å redusere stress, regulere humøret og stabilisere søvnen!

Vi hjelper deg gjerne med valget! 

 

Harmoni med like former:

Rytme og linjer med pendler:

En lampe som et fokalpunkt: